Úvod - Virtuální realita
Virtuální realita
Technologie virtuální reality (VR) umožňuje uživateli se ocitnout v simulovaném prostředí a jeho interakcí s ním. Virtuální realita vytváří iluzi skutečného světa (např. 360° videa) nebo fiktivního světa počítačových her a nabízí zejména vizuální, sluchový, hmatového či jiný zážitek budící subjektivní dojem skutečnosti. Využívá se profesně v armádě (při výcviku boje, pilotování), lékařství, vzdělávání i cestovním ruchu. Možnosti využití a výhody virtuální reality pro firmy - více zde.
Virtuální realita se zobrazuje v náhlavní soupravě (VR headset / brýle, stereoskopické zobrazovací zařízení), volitelně s jedním či několika senzory pro snímání jejich pozice. Ty slouží pro interakci s virtuálním prostředím za pomocí ovladačů.
Historie virtuální reality:
19. století
Panoramatické obrazy: Technologie VR začala představením 360 panoramatických obrazů z 19. století. Tyto obrazy zaplňovaly celé zorné pole diváka a dělaly z něj pohlcující scénu.
1838 - Stereoskopické fotografie a prohlížeče: Charles Wheatstone prokázal, že prohlížení různých dvourozměrných (2D) obrázků bok po boku stereoskopem dává uživateli hloubku a ponoření. Mozek zpracovává tyto dva obrazy z každého oka do jediného objektu 3D. Později byl využíván pro virtuální turistiku.
1930 ... třicátá léta
Pymalion's Spectables - povídka Stanleyho G. Weinbauma představila myšlenku světa virtuální reality prostřednictvím holografiky, čichu, chuti a dotyku. Stal se tak skutečným vizionářem VR oboru.
1960 ... šedesátá léta
Ivann Sutherland po ukončení služby v armádě získal titul profesora na prestižní Hardward university a vytvořil historicky první zařízení pro virtuální realitu.
1987
Název „Virtuální realita“ vytvořil Jaron Lanier, zakladatel Visual Programming Lab (VPL).
1993
Na veletrhu Consumer Electronics byla představen headset Sega VR pro konzoli Sega Genesis. Sega zůstala u prototypové fáze a nepokračovala dále ve vývoji, přestože měla vyvinuty čtyři hry.
1995
Nintendo (VR-32) byla vůbec první přenosná konzole zobrazující skutečnou 3D grafiku pro herní konzoli, postrádala však softwarovou podporu a byla nepohodlná.
1999
Film Matrix sourozenců Wachowski, představoval postavy žijící v simulovaném světě zobrazující VR. Byl to hlavní kulturní film, který přivedl VR do širšího veřejného mínění.
21. století
Rozmach chytrých telefonů s displejem s vysokým rozlišením a 3D grafickými funkcemi umožnil novou generaci lehkých a praktických VR zařízení. Odvětví videoher rozšířilo VR mezi širší populaci. Dnes jsou VR headsety s ovladači a kamerami pro snímání pohybu relativně běžnou součástí života.
2014
Facebook koupil Oculus VR a začal vyvíjet rozsáhlou platformu pro budoucnost
2017 - 2020
Výrazný růst počtu různých VR zařízení na komerčním trhu, včetně prodejů. Velikost trhu AR a VR technologie vzrostl z 9 miliard dolarů v roce 2017 na 18 miliard dolarů v roce 2020 (zdroj statista.com)

Virtuální realita - tipy, novinky a zajímavosti