top of page

VR blog - tipy, novinky a zajímavosti z virtuální reality

Jak si vedla virtuální realita v roce 2024

Jak si vedla virtuální realita v roce 2024

Trh s virtuální realitou (VR) v roce 2024 zaznamenal významný růst a vývoj, přičemž se očekává, že tento trend bude pokračovat i v následujících letech.


Ilustrační obrázek VR, zdroj chatgpt.com
Ilustrační obrázek VR, zdroj chatgpt.com


Globální růst trhu: Podle analýzy společnosti UnivDatos byl trh s virtuální realitou v roce 2022 oceněn na 33,49 miliardy USD a očekává se, že během období 2023–2030 poroste s průměrnou roční mírou růstu (CAGR) kolem 23,85 %.


Evropský trh: V Evropě se předpokládá, že výdaje na technologie rozšířené a virtuální reality dosáhnou do roku 2027 výše 8,4 miliardy USD, s CAGR 22,4 % v pětiletém horizontu.


Herní průmysl: Virtuální realita nadále posiluje svou pozici v herním průmyslu. Odhaduje se, že příjmy z VR her vzrostou z 1,1 miliardy USD v roce 2021 na 2,4 miliardy USD v roce 2024.


Technologické inovace: Rok 2024 přinesl významné inovace v oblasti VR hardwaru. Zařízení se stávají výkonnějšími a mobilnějšími, přičemž brýle jsou lehčí a vhodnější pro každodenní použití.


Budoucí výhled: Očekává se, že technologie virtuální a rozšířené reality budou mít pozitivní dopad na každodenní život, optimalizují procesy a propojí lidi novými způsoby. Přesto však čelí výzvám, jako je vývoj výkonného a přenosného hardwaru.


VR Headsety 2024


V roce 2024 došlo na trhu s virtuální realitou (VR) k významným událostem a uvedení nových headsetů, které posunuly možnosti VR technologií.


Meta Quest 3S: V říjnu 2024 představila společnost Meta svůj cenově dostupný headset Quest 3S, nabízející kvalitní VR zážitek za přijatelnou cenu. Quest 3S je vybaven procesorem Qualcomm Snapdragon XR2 Gen2, 8 GB paměti a displejem s rozlišením 1832 × 1920 pixelů na oko. Díky štíhlému designu a funkcím pro smíšenou realitu, včetně 4megapixelové RGB kamery, poskytuje uživatelům pohlcující zážitek. (zdroj: The Scottish Sun)


Meta Quest Pro:  Headset je určen spíše pro profesionální uživatele a firemní klientelu než pro běžné spotřebitele. Meta ke konci roku 2024 ukončila prodej tohoto high-endového headsetu Quest Pro kvůli nízkým prodejům. Přestože nabízel pokročilé funkce a výkonný hardware, jeho vysoká cena a omezená vylepšení oproti modelu Quest 2 vedly k ukončení jeho dostupnosti. (zdroj: The Verge)


Apple Vision Pro: Společnost Apple uvedla na trh svůj headset Vision Pro, zaměřený na poskytování vysoce kvalitního VR zážitku. Přestože nabízí působivý design a možnosti, jeho vysoká cena a robustní konstrukce ovlivnily jeho přijetí na trhu. (zdroj: LifeWire). Prodej se sice během roku 2024 trochu zlepšil, ale zatím se tento headset na trhu ve velkém neuchytil.


PlayStation VR2: Sony uvedlo na trh PlayStation VR2, navržený pro konzoli PS5. Tento headset přináší výrazná vylepšení oproti předchozí verzi, včetně duálních 2K OLED HDR displejů, které poskytují 4K kvalitu obrazu, a nových ovladačů pro lepší interakci ve virtuálním prostředí. (zdroj: Engadget)


Rok 2024 byl pro VR technologie obdobím inovací a rozšiřování nabídky headsetů, které uspokojují různé potřeby a rozpočty uživatelů.


Inovace ve virtuální realitě 2024


V roce 2024 došlo v oblasti virtuální reality (VR) k několika významným inovacím, které posunuly možnosti této technologie a její aplikace v různých sektorech.


Integrace VR ve vzdělávání a krizovém řízení: Institut ochrany obyvatelstva (IOO) ve spolupráci s Fakultou biomedicínského inženýrství ČVUT využil VR technologie pro výzkum, vzdělávání a inovace v oblasti krizového řízení. Virtuální realita byla implementována pro simulace a tréninkové účely, což umožnilo efektivnější přípravu na krizové situace. (zdroj: Hospodářská rada)


QuaternAR – usnadnění nasazení AR/VR headsetů: Společnost QuaternAR představila technologii, která umožňuje snadné nasazení headsetů pro rozšířenou a virtuální realitu (AR/VR) do již existujících 3D aplikací. Tato inovace usnadňuje integraci VR technologií do stávajících systémů a aplikací, čímž podporuje širší adopci těchto technologií v různých odvětvích. (zdroj: Týden Inovace)


Virtuální simulace pro železniční průmysl: Na veletrhu InnoTrans 2024 byla představena virtuální simulace revolučního spřáhla DAC (Digital Automatic Coupler) pro nákladní železniční dopravu. Díky VR si mohli návštěvníci vyzkoušet funkčnost a výhody tohoto nového systému, což přispělo k lepšímu porozumění a akceptaci inovace v průmyslu. (zdroj: RailTarget)


MERP – Metaverse Extended Reality Portal: V akademické sféře byl představen systém MERP, který řeší problémy spojené s tradičními VR brýlemi. MERP využívá projektor umístěný na rameni k zobrazení informací v prostoru, čímž zlepšuje uživatelské vnímání fyzického světa při současném poskytování pohlcujícího 3D zážitku v metaverzu. (zdroj: arXiv)


Meta-Object – interaktivní a multisenzorické virtuální objekty: Další akademickou inovací je koncept Meta-Object, který představuje virtuální objekty s interaktivními a multisenzorickými vlastnostmi naučenými z reálného světa. Tato technologie umožňuje uživatelům interakci s virtuálními objekty způsobem blízkým skutečným objektům, což přispívá k realističtějšímu zážitku ve virtuálním prostředí. (zdroj: arXiv)


Tyto inovace ukazují, že rok 2024 byl pro oblast virtuální reality obdobím významného pokroku, který přispěl k rozšíření možností využití VR technologií v různých sektorech a k jejich hlubší integraci do každodenního života.



3 zobrazení0 komentářů

Comments


Nejnovější články o virtuální realitě

Nově přidaná 360° videa 

Nově přidané virtuální prohlídky 

bottom of page