pozad6.jpg

VIRTUÁLNÍ REALITA

Úvod  -  Virtuální realita 

Technologie virtuální reality (VR) umožňuje uživateli se ocitnout v simulovaném prostředí a jeho interakcí s ním. Virtuální realita vytváří iluzi skutečného světa (např. 360° videa) nebo fiktivního světa počítačových her a nabízí zejména vizuální, sluchový, hmatového či jiný zážitek budící subjektivní dojem skutečnosti. Využívá se profesně v armádě (při výcviku boje, pilotování), lékařství, vzdělávání i cestovním ruchu. Možnosti využití a výhody virtuální reality pro firmy - více zde.

 

Virtuální realita se zobrazuje v náhlavní soupravě (VR headset / brýle, stereoskopické zobrazovací zařízení), volitelně s jedním či několika senzory pro snímání jejich pozice. Ty slouží pro interakci s virtuálním prostředím za pomocí ovladačů. 

 

Historie a vývoj virtuální reality

19. století

Panoramatické obrazy: Technologie VR začala představením 360 panoramatických obrazů z 19. století. Tyto obrazy zaplňovaly celé zorné pole diváka a dělaly z něj pohlcující scénu.

1838

Stereoskopické fotografie a prohlížeče: Charles Wheatstone prokázal, že prohlížení různých dvourozměrných (2D) obrázků bok po boku stereoskopem dává uživateli hloubku a ponoření. Mozek zpracovává tyto dva obrazy z každého oka do jediného objektu 3D. Později byl využíván pro virtuální turistiku.

1930 ... třicátá léta

Pymalion's Spectables - povídka Stanleyho G. Weinbauma představila myšlenku světa virtuální reality prostřednictvím holografiky, čichu, chuti a dotyku. Stal se tak skutečným vizionářem VR oboru.

civil_war_battle_america.jpg

1960 ... šedesátá léta

Ivann Sutherland po ukončení služby v armádě získal titul profesora na prestižní Hardward university a vytvořil historicky první zařízení pro virtuální realitu.

1987

Název „Virtuální realita“ vytvořil Jaron Lanier, zakladatel Visual Programming Lab (VPL).

 

1993

Na veletrhu Consumer Electronics byla představen headset Sega VR pro konzoli Sega Genesis. Sega zůstala u prototypové fáze a nepokračovala dále ve vývoji, přestože měla vyvinuty čtyři hry. 

 

1995

Nintendo (VR-32) byla vůbec první přenosná konzole zobrazující skutečnou 3D grafiku pro herní konzoli, postrádala však softwarovou podporu a byla nepohodlná.

 

1999

Film Matrix sourozenců Wachowski, představoval postavy žijící v simulovaném světě zobrazující VR. Byl to hlavní kulturní film, který přivedl VR do širšího veřejného mínění.

 

21. století

Rozmach chytrých telefonů s displejem s vysokým rozlišením a 3D grafickými funkcemi umožnil novou generaci lehkých a praktických VR zařízení. Odvětví videoher rozšířilo VR mezi širší populaci. Dnes jsou VR headsety s ovladači a kamerami pro snímání pohybu relativně běžnou součástí života.

 

2014

Facebook koupil Oculus VR a začal vyvíjet rozsáhlou platformu pro budoucnost 

2017 - 2020

Výrazný růst počtu různých VR zařízení na komerčním trhu, včetně prodejů. Velikost trhu AR a VR technologie vzrostl z 9 miliard dolarů v roce 2017 na 18 miliard dolarů v roce 2020 (zdroj: statista.com)

Současnost a vývoj virtuální reality

Virtuální realita je jednou z technologií s nejvyšším předpokládaným potenciálem růstu. V dnešní době převažují na trhu aplikace, které jsou zaměřeny na poznávání a cestování, přibývají i hry, které jsou pro uživatele různých věkových skupin i zaměření. 

 

Virtuální rozhraní se stále vylepšuje, nicméně stále je potřeba minimalizovat negativní účinky, které VR vyvolává u lidí. Patří mezi ně například kinetóza, která spočívá v závratích vyvolaných nesouladem mezi pohybem našeho těla a tím, co je vidět ve virtuálním světě.

Velké technologické společnosti již pracují na vývoji náhlavních souprav, které nepotřebují kabely a umožňují zobrazení obrazu v HD. Vyvíjejí náhlavní soupravy pro virtuální realitu v 8K a s mnohem výkonnějšími procesory. Dokonce se mluví o tom, že v příštích několika letech by mohli integrovat umělou inteligenci . Nejnovější standard 5G může také poskytnout velmi zajímavé scénáře pro vývoj VR. Tento standard umožní připojení více zařízení a velkých uživatelských komunit. Navíc jeho téměř nepostřehnutelná latence umožní spotřebitelům přijímat obrázky v reálném čase, téměř jako by je viděli na vlastní oči.

To vše znamená, že virtuální realita již není sci-fi. Je integrován do naší současnosti a v příštích letech povede k pokrokům, které budou formovat budoucnost.

Čtěte dále o virtuální realitě:

Novinky ze světa virtuální reality

©2018 - 2021, Turistika.cz, s.r.o. 

Naše další služby:   Turistika.cz    Spoluhraci.cz    Jaknaturisty.cz    Livetouring.com